#1 HET VERANDERENDE RETAIL LANDSCHAP

HET VERANDERENDE RETAIL LANDSCHAP

De prosument: De consument heeft grotendeels de regie overgenomen. Het aanbod wordt niet langer door de retailer bepaald, de rollen zijn omgedraaid. Review marketing speelt hierin een grote rol; de consument kiest sneller voor de retailer met goede tot uitstekende beoordelingen middels vergelijkingssites, blogs en social media.

Supertech: Technologische innovaties gaan als een speer. Zowel op productie-, presentatie- als aanbodniveau. Termen als Virtual Reality, Augmented Reality en Big Data zijn straks in de retail ook niet meer weg te denken. Webshops zullen plaatsmaken voor shopping apps, inkoop kan virtueel plaatsvinden, men kan kleding passen zonder fysiek aanwezig te zijn en persoonlijke data dient voor het maken van gepersonaliseerde ontwerpen, ook wel coded couture genoemd.

Leeftijd- en genderfluïditeit: Generatiekloven worden de komende jaren gedicht en leeftijden zijn niet sluitend voor wat de consument wil. De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse bevolking staat nu op veertig jaar. Vergrijzing krijgt een iets andere definitie als iemand van 65 de lifestyle van een 45-jarige heeft. Jong en oud komen dichter bij elkaar, net zoals genders in elkaar overvloeien.

Local Hero: Door het uniforme retail-bos ziet de consument soms de bomen niet meer. Het verlangen naar authenticiteit, ambacht en persoonlijk contact groeit verder. Een kleine ondernemer die zich onderscheidt door een exclusief, kwalitatief assortiment en persoonlijke service kan uitgroeien tot local hero. Lokale retailers zijn vaak het resultaat van een generatieverloop met een vast klantenbestand. De uitdaging voor de jonge generatie zit in het vernieuwen en behouden van de loyale klandizie.

Awareness-retail: Het grootste speerpunt in de discussies over duurzaamheid is transparantie over bronnen en grondstoffen. De herkomst van een product is cruciaal voor de bewuste consument en de media hebben daar grote invloed op. Een goed geïnformeerde consument zal zich niet zomaar iets wijs laten maken en een retailer kan meerdere dingen doen om het (vervuilende) productieproces letterlijk en figuurlijk zo schoon mogelijk te houden. Daarbij groeit de resale markt.

Indie retail: Om de paradox van fast en slow fashion heeft zich een nieuwe laag ontwikkeld, die van de indie retailer. Indie staat voor ‘independent’. Het is eigenlijk het best te omschrijven als het nieuwe middensegment, want deze jonge retail-vorm heeft de snelheid van de fast-fashion ketens met een unieke/authentieke uitstraling. Het is een typische milennial-microtrend waarbij de indie retailer zich niet onderscheidt door een lage prijs, maar door goede designs en branding, terwijl technologie leidend is. Het internationaal kopen, betalen en opsturen wordt steeds veiliger en geeft de indie retailer mogelijkheden tot beperkte oplages met een snelle productie.

bron: fashionweek